For non Dutch readers, use the translation app on the right hand side for my old Dutch blogs

Hi there,

Thank you for visiting my blog. Via this digital medium I'm trying to give you a glimpse of my effort to travel the world. On the right hand side there's an overview of where I've been whilst blogging. Hopefully I'll succeed in making you jealous enough to follow me in my footsteps to the places I've blogged about, but also to places I haven't seen yet. Enjoy!

Sven

Puerto Madryn

Eenmaal aangekomen in Puerto Madryn meteen naar mijn hostel gelopen (El Gualicho) die ik al in Buenos Aires had geboekt. Dit maakt de aankomst iets makkelijker omdat ik niet meer opzoek hoef te gaan naar een hostel met een zware rugzak in de brandende zon! Het hostel was erg groot en niet heel erg gezellig. Aan de andere kant was het wel goedkoop en schoon. Die dag Puerto Madryn even ontdekt: het is een vrij grote stad (net zo groot als Hilversum) en iedereen iedereen ligt op het strand. Ondanks de hoge temperatuur (30 a 35 graden) is het water ijskoud.. Naast het strand en de natuurparken Peninsula Valdes en Punta Tomba is er helemaal niks te doen hier. Aangezien ik hier maar 2 nachten slaap en tijd heb voor 1 park besluit ik naar Peninsula Valdes te gaan. De trip door dit park duurt een hele dag en we moeten Pinguins, zeeolifanten, zeeleeuwen, Choikes (soort mini struisvogel) en Guanacos (soort lama) zien. Als we geluk hebben zien we misschien ook Orcas. Hier enkele fotos:












We zitten de hele dag in een busje en zien relatief weinig dieren. Het landschap en de pinguins zijn de twee hoogtepunten van de tour. Helaas geen Orcas gezien... Het was ook niet echt het seizoen daarvoor. Omdat in dit deel van Argentinie alleen de hoofdwegen geasfalteerd zijn zie je veel scrapers: grote machines die de gravelweg glad moeten maken. Alleen hebben de bestuurders van deze wagens wel heel veel siestas: ze staan allemaal stil naast de weg en de zandwegen zijn verschrikkelijk!


Tijdens de trip was het niet echt warm. Dit kwam voornamelijk door de harde wind. Wel scheen er een lekker zonnetje. Zonebrand meegenomen, maar omdat het niet zo warm was helemaal vergeten in te smeren. In het hostel kwam ik er achter dat ik bijna een vuurtoren was geworden. Dit ondanks mijn redelijke bruine huid die ik al had van iets meer dan 2 weken Buenos Aires en Iguazu... Achteraf kon ik me herinneren dat de Argentijnen op de toer ook meerdere keren zonnebrand had zien gebruiken. Maar nu was het helaas een beetje te laat. Het schijnt dat in het zuiden van Zuid Amerika de Ozonlaag niet zo goed is en je hier dus heel snel verbrand. Iedereen gebruikt hier factor 50! Ik gebruik factor 15 die ik van Nederland heb meegenomen (ik ben meestal snel bruin en verbrand niet zo snel). Gelukkig zat ik de volgende dag de hele dag in de bus opweg naar El Calafate. 

Eenmaal op het busstation meteen gevraagt of ik een directe verbinding had en of Rio Gallegos de eindbestemming was. Ja en kreeg meteen te horen dat de bus 20 min vertraging had. Uiteindelijk kwam de bus 40 minuten later aan. Omdat Rio Gallegos en "shithole" was volgens vele medereizigers had ik meteen een bus gepland vanuit Rio Gallegos naar El Calafate met een overstaptijd van 1 uur. Omdat ik de Zuid Amerikaanse stiptheid al een beetje doorkreeg, had ik die nog maar niet geboekt. Mijn overstaptijd was dus nu nog maar 20 minuten. Eenmaal in de bus vertrokken we naar Rio Gallegos (reistijd: 18 uur). In tegenstelling tot de bus naar Iguazu stond de airco niet op maximaal en het was 30 graden in de bus. Ik was gelukkig al een beetje gewend aan de hoge temperaturen en had er niet echt last van. 4 uur in de reis zag ik langzaam de temperatuur oplopen naar 37 graden (de ventilatie was gestopt). Het was warm, maar het viel wel mee. Het was al een beetje donker en om de temperatuur omlaag te krijgen gingen de noodluiken op het dak open. Uiteindelijk stopte we snachts om 3 uur in een heel klein dorpje en hebben ze 2 uur lang gesleuteld aan de bus. Ik ging die aansluiting dus nooit meer halen. De volgende bus naar El Calafate ging 8 uur later. Uiteindelijk 5 uur op het busstation van Rio Gallegos gewacht (had 3 uur vertraging) en toen vertrokken met een kleine bus naar El Calafate (reistijd: 4 uur). Op naar de gletsjers en natuurparken van Patagonia!

No comments:

Post a Comment